11 August 2007

Mååål!!


Skolavslutning, student, muck, bröllop och födelsedag... Känslor i massor, och behöver jag säga att de är av positiv natur? Om ni lägger ihop ovanstående händelser och försöker minnas känslan, så kan ni nog på något sätt förstå hur jag känner nu.

Kl 16:00 den 11/8 la jag min hand på riksröse 59 i haparamda och avslutade därmed min resa kring Sveriges kust. En resa som tagit mig 99 dagar att genomföra och gett mig så mycket mer än vad jag någonsin hade kunnat hoppas på.

Jag ska börja med att be om ursäkt och förklara gårdagens avsaknad av blogg. Fredagen bjöd på hårda vindar redan på morgonen. Eftersom vi låg relativt exponerade på den lilla ön, så kunde vi inte ge oss ivägvid 06 som vanligt, utan fick istället snällt vänta på bättre väder. Väntan gav resultat efter kl 12 då vinden släppte och vi satte kurs mot fastlandet. Vi hade mer eller mindre bestämt oss nu, för att påbörja "målspurten" och paddlade därför lite senare på kvällen och då hans inte bloggandet med.

Vi låp inatt på en liten sandstrand, som fick bli expeditionens sista tältplats. Det kändes konstigt imorse. Jag vågade inte riktigt tro på att vi skulle komma fram idag. Vi vaknade nämligen till ostliga vindar på runt 9m/s och prognosen såg inte lysande ut.

Men iväg kom vi och det blev till att kriga mot vinden de första 4 timmarna. Det var på ett sätt skönt att få kämpa lite såhär på sista dagen, ingenting kommer gratis, inte heller en sistadag på en Sverige paddling visade det sig.

Men på något sätt had vi nog förtjänat ett vackert slut på vår färd, för frammåt middag mojnade vinden och de sista timmarna in mot Haparanda paddlades i strålande solsken och svaga vindar. Härligt!!

Det är svårt att skriva något vettigt en sista dag som denna. Det är somsagt många känslor söom rör sig i huvudet.
Vad känner man då?
Svårt att sätta fingret på men först av allt, känner jag lättnad, en lättnad för att ha slutfört den uppgift jag tagit mig an. Samtidigt en sorts stolthet, jag är faktiskt stolt över mig själv.
Sen känner jag en viss tomhet. En rutin och livsstil som jag levt i ett kvartal, är tillända och nu ska jag tillbaka till vardagen igen, det känns lite konstigt.

Slutligen i detta inlägg vill jag passa på att tacka!
Ett stort tack till alla er som på något vis bidragit till denna upplevelse. Tack tilla människor jag mött och till er som följt resan på nätet. Ett stort tack till mina föräldrar som alltid varit ett enormt stöd (och för att ni mötte upp vid målet). Och tack till HBB organisationen, för att ni inspirerar människor som mig själu till att utforska sveriges kust.

Nu sitter jag i bilen påväg hem. Nu är resan snart helt slut, det känns konstigt! Tack för att du har delta sommaren med mig!

(Jag ska försöka uppdatera med lite smått och gott från resan, så titta in snart igen)

24 comments:

Anonymous said...

Hej Jon och STORT GRATTIS till genomförd HBB-paddling på 99 dagar i och med målgången idag den 11.8!
Fick ditt samtal på tel.svararen på mobilen i eftermiddags och din humoristiska fundering vid riksröset huruvida du skulle avvakta en dag eller inte med handpåläggningen och därmed tangera mitt "rekord" på 100 dagar från ´95, men nu kan jag andas ut tills vidare... (Oklart Sandors position just nu, den återstående HBB-paddlaren i år.)
Men kuriosa med dina 99 dagar är att du därmed blir den 99:e personen som erövrat HBB (under förutsättning att tidigare HBB-paddlare i år blir godkända vid höstens jurymöten). "2 x 99" med andra ord!
Tack för din trivsamma och underhållande hemsida! Spännande har det varit att följa färden - i dubbel bemärkelse...!
Skall bli trevligt att råkas vid HBB:s jurymöte i höst!
Hälsningar / Bengt (HBB-erövrare och medlem i HBB-juryn)

Anonymous said...

Hej Jon!
Grattis!
Det har varit spännande att följa dig längs Sveriges kust.

Hälsningar Anne

Anonymous said...

Grattis Jon, du är bäst! :)

Anonymous said...

Grattis killen!

När jag va med på en bit av resan i maj va jag ärligt tveksam till att det skulle gå att genomföra äventyret i år! Men du har bevisat motsattsen! Så nu är det bara till att börja planera nästa projekt!!

MVH
Marcus

Anonymous said...

STORT GRATTIS!
Vi har följt dig på bloggen med intresse varje dag. Dröj inte för länge innan du ger dig av på nästa tur.
Hälsningar Martina & Jens ifrån Tyreslöt

Anonymous said...

Grattis och tack för intressant läsning!

Anonymous said...

GrAtTiS Jon!! man blir ju alldeles rörd av o läsa att du nu kommit fram! :) Snacka om schyssta päron som åker hela vägen till haparanda för o hämta sin son, helt galet men schysst! ser framemot bilderna:) ha det! kram

Anonymous said...

Har inte så mycket mer att säga mer än att jag är grymt imponerad. Det har varit många diskutioner om dig på dragsmark skall du veta. När du är i närheten nästa gång så tveka inte att slänga upp kajaken på stranden.

Mvh
Martin och övriga släkt

Anonymous said...

Gratulerar till ett väl utfört äventyr!! Försök att landa mjukt nu när du kommer hem:) Hoppas du hinner få ordning på benen innan Norge så att du inte kroknar där på ngn fjälltopp.....,Sköt om dig.Kram
Andrea

Anonymous said...

Hej Jon!

Jag har följd dig sen du var på Tjurkö. En spänenade resa och förtjänst avslut. Hoppas du mår bra och allt gott i framtiden

Christian Tjurkö

anita said...

Jon! Grattis till din fantastiska bravad runt Sveriges kust. Det har varit intressant att följa din väg alltsedan du landade i Heebukten (11-12 maj). Att träffa ungdomar som du gör en glad. Lycka till på din fortsatta färd önskar Anita, Sheik Ali och Steve-O

Anonymous said...

Grattis Jon. kul att du klara det . och under 100 dagar oxå.
det har varit kul att läsa om din resa. hoppas du njuter av att sova i din egen säng i kväll.

vad är ditt nästa äventyr då??

massor med kramar. från familjen på muskö.

eriksjos said...

Grattis! Bra jobbat!

Ni kunde ju kört K2bandet tillbaka ;-)

Anonymous said...

Grattis Jon!

Du kan ju alltid ta Göta kanal på vägen hem nu?

Anonymous said...

Hej Jon!

Ett rent nöje att ha följt dina tankar och funderingar på ditt äventyr. Ett stort grattis!

Mvh/Peter

Anonymous said...

Stort grattis!

Jag har följt bloggen och tycker att det har varit en mycket imponerande prestation.

Lars-Göran said...

Välkommen tillbaka till verkligheten, hoppas att du hinner tillbaka till skolstarten eller skjuter du upp det till våren? Nu får du memorera och dokumentera dina 99 dagar till sjöss.
Hälsningar/Lars-Göran (Söderhamn)

Anonymous said...

Jon och Peter! Vad skall vi nu göra när vi inte har era bloggar att läsa på kvällarna.
Vi är storligen imponerade.
Stort grattis!
fam Nygren Långharen Södra Norrland

Anonymous said...

Grattis Jon!

Mycket imponerande! Men jag tvivlade inte en sekund. Du är nog världens mest envisa människa. Och det till din fördel :-) Någonting säger mig att du redan planerar nästa äventyr ;-) Ha det super!

Hälsningar Joel

Anonymous said...

Hj Jon! Det är bara till att gratulera till en enorm prestation, alla fantastiska upplevelser och möten med alla dessa människor som visat sin värmegenom att öppna sinadörrar för dig eller hjälpt dig på andra sätt. Grattis än en gång.
Susanne med familj.

Lasse said...

Hej Jon och ett stort grattis!! nu har det gått ett par dagar och du har förmodligen funnit dig tillrätta i en skön fåtölj eller soffa hemma. Vissa saker kan man klara sig utan i 99 dagar, men vänner på vägen behövs alltid och det har du lyckats erhålla. Glöm inte att du har en flygning med räddningshelikopter som väntar, jag är på resande fot med jobbet i Europa under hösten men vi kan väl se vad våren och nästa sommar kan planeras...om vi inte hörs innan. Superbra jobbat!! //Lasse

Anonymous said...

Jon!!!
Du är så fantastisk, så du anar nog inte det själv. Grattis och Lycka till i framtiden.
Kramisar Anna Kson Ingers

Anonymous said...

hej jon man får gratulera dig till det strångt gjort :) det har varigt roligt att fölga dig hella vägen . nu är det bara vägen hem också ha det så bra johan

Anonymous said...

Grattis! Har varit jättekul att följa din resa! Synd bara att jag inte kunde komma loss när du var i mina trakter!

/Jesper