05 August 2007

Tärnören-Furuögrund 48km


En timme senare i starten, men vad gör det när allting flyter på!?
Vi vaknade 04 idag. Jag roade mig med älgspårning på morgonkvisten. Vad jag kunde se, så hade skogens konung varit framme och inspekterat sina besökares farkoster. Som tur är äter inte älgar kajaker, så dom låg kvar.

Morgonbestyren gick relativt fort och klockan 05:30 satt vi i kajakerna. Vinden var från början svagt nordlig, men vred fort till syd, och medvind för oss.

På schemat idag stod korsandet av 4 bukter, där den längsta (Skellefteåbukten) mätte drygt 9 km. Allt gick bra i gynnsamma vindar.

Ikväll fick vi fint besök. Erik, Peters son och Hanna hans flickvän hälsade på och bjöd på fin mat. Mycket uppskattat.

Utöver detta har dagen fortsatt i gårdagens goda tecken! Håll tummarna för kommande dagar!

2 comments:

Anonymous said...

imorgon kommer värmen, skulle bli 27 grader varmt imorgon och hålla i sig minst till onsdag. Hoppas ni får gynnsamma vindar oxå./Andrea

Anonymous said...

Hej Jon!
Skönt att ni, du och Peter, fått fart på kajakerna igen efter några dagars inblåsning och att du "hänger med" i Peters tempo så att mitt 100-dagarsrekord från ´95 står sig...
Men även om så vore, så kommer jag naturligtvis att gratta dig till det nya rekordet! Du får väl i så fall passa på och glädja dig åt det så länge som det varar för Sandor, som du/ni trodde er se under dagen igår lördag, passerade Gryt först i tisdags (31.7) och har tydligen också "anspråk" på rekordet sett till hans antal avverkade paddeldagar hittills. Men kusten är lång...
(Det var alltså inte Sandor som ni såg!)
Hälsningar och Lycka till med spurten!
Bengt (HBB-erövare och medlem i HBB-juryn
(Peter har också fått samma kommentar från mig.)