12 July 2007

Hej hej hallå dagboken! (30km) Dalälväns mynning- Hålön


Idag har det blivit en hel del myspaddling och jag har insett att Haparanda inte alls ligger runt hörnet...

Uppstigning 04. 10 grader i morse. Det måste betyda Norrland. Kallt är det iallafall. Men kylan är nog bra ändån. Man kommer iväg fortare på morgonen.

Innan avfärd han Peter med att bli biten i rumpan av en pissmyra. Man får se upp med rovdjuren när man är på långfärd.

Vi korsade Gävlebukten under de tidiga morgontimmarna i perfekta förhållande. Vi valde ändån en relativt lång väg över, dels pågrund av säkerhet och dels pågrund av ett eventuellt möte senare vid lunch.

Tiden gick snabbt och vid 11 var vi framme vid den avtalade platsen. Det visade sig att Peters kollega hade fått förhinder. Men lika glada för det var vi, för han tipsade oss om en superfin rastplats där fika intogs.

Vidare från Eskön begav vi oss sen och mötte lite hårdare vindar från ost. Hålön strax söder om Iggön fick bli vårt skydd och senare vårt hem för natten.

Här ligger jag nu mätt och belåten. Jag har hunnit med att göra upp eld för första gången på resan. Jag kände mig lite som Kiruna-Kent när jag satt där och lagade mat över öppen eld.

Jag råkade få syn på en hel Sverige karta efter maten. Det är minst sagt en bra bit kvar...

3 comments:

Anonymous said...

Hej Jon,jag kan trösta dig med att det är inte bara du som har det kallt, just nu ärdet 13grader utanför mitt köksfönster.Förvisso regnar det inte just nu men det är säkert inte långt bort. Du har jobbat på bra,kollade kartan så himla långt är det inte till Haparanda. Ät bara din gröt så fixar du det.Susanne

Anonymous said...

Jösses vad du har fint väder däruppe. här regnar det så mycket, att när vi gick på hästveda marknad fick man ha stövlar o ändå fastnade man i leran =P man har inte så mycket användning för den nya bikinin man köpte precis. o du, njut av sälarna för sälpesten sprider sig i norden o över 200 sälar är redan döda. kramar

Anonymous said...

bra start