11 July 2007

Fågelsundet-Skutskär ca 30km


Gävlebukten är känd för att vara elak och bygga vindar som från ingenstans. Tanken var att vi skulle korsa bukten idag och ta oss till en av Peters bekanta vars föräldrar har en stuga på Eskön.

Vi vaknade till underbart väder. Sådär kallt och friskt. Havet är bra vackert, tidiga mornar. Morgonbestyren blev en njutning tack vare vädret. När vi gav oss iväg en stund efter 6 paddlade vi i stiltje. Prognosen vittnade dock om något hårdare vindar.

Jag kände mig lite tung i kroppen, gårdagens paddling och antagligen 2 dagars stillasittande tog ut sin rätt. Men vi korsade Lövstabukten i behagligt tempo och var vid 13 framme vid Dalälvens mynning. Jag var tvungen att komplettera mitt skafferi, så det fick bli en liten senväg in till Hemköp i Skutskär.

Efter provianteringen beslutade vi att nöja oss med den tillryggalagda distansen för dagen. Sjöbrisen hade vänt vinden mot oss och vi hittade en bra tältplats. Fler annledningar för att stanna behövdes inte. Ikväll har vi haft lite ledigt och jag har tillochmed badat.

Vi håller tummarna för att vi inte har lagt oss på något stort moppegängs "hängstrand".

No comments: