16 July 2007

Hölick-Aldersviken 37km


En blåsig start på en blåsig dag, sen träffade vi Lasse och Marie.

Uppstigning i Hörlick till ljudet av en fladdrande tältduk. Jag kände redan nu att det skulle bli blåsigt. Vi satt i kajakerna vid 06, berädda att möta Hornslandet. Det kändes på något sätt respektingivande. På kartan såg det kargt och stenigt ut på stränderna. Vinden skulle ligga på runt 9m/s från väst så det borde gå vägen.

Vi paddlade nära stranden på östsidan tills vi mötte kuggöra. Där smet vi bakom och kunde passera under vägen där. Färden gick vidare och vi stötte inte på hög sjö förrän överfarten mot fastlandet.

Här gick vågorna höga och det blev en spännande timme med en hel del akrobatik.

Välhållna på andra sidan började nästa projekt. Vi skulle hitta Peters paddelvänner Lasse och Marie som också var ute på tur. Efter en del sökande, slöt vi upp söder om yttre bergön. Lasse och Marie slog sen följe och paddlade med oss till dagens tältplats.

Här har vi spenderat kvällen. Vi har ätit gott och mycket. Bytt erfarenheter och njutit.

Dagens roligaste var när Peter, för att underhålla i motvindspaddlingen berättade om sin förkärlek till musikstilen power metal... Och berättade väldigt mycket och målande om ett instrument som han kallade laser-harpa.


3 comments:

Anonymous said...

Hej Jon!
På din blogg har jag har med intresse och mycket nöje följt dig på din resa. Dina underfundiga tankar och ditt speciella sätt att uttrycka dig har stimulerat tillvaron.

Hoppas det går bra för díg ända till målet!

Happy paddling!

Peter på Kajakevent

Anonymous said...

Hej Jon!
Med alla tidskrävande ”kändisbesök” utmed kusten som ni varvar paddlingen med så skulle det inte förvåna mig om mitt ”100-dagars-rekord” från min HBB-paddling 1995 därigenom överskrids… Men för all del, rekord är till för att slås – även åt motsatt håll än vad som vanligen avses!
I vart fall avundas man all den läckra och myckna mat som ni blir bjudna på av era värdar. Chokladfondue med torkade frukter nu senast är ni som HBB-paddlare nog ensamma om att ha mumsat på…och ni, Peter och du, gör helt rätt för det ena utesluter inte det andra – annat än att mitt ”rekord” som sagt är i fara…
Hur som helst, lycka till med spurten utmed norrlandskusten!
Hälsningar / Bengt (HBB-erövrare och medlem i HBB-juryn)

Anonymous said...

Hej på er alla glada sjöfarare! Jag trodde att du åtminstone hade kommit till Grisslehamn eller liknande men ni har tydligen jobbat bra. Men motvind måste vara påfrestande. Ett annat år får du försöka med Jenisej och dess bifloder. Dom heter Övre Tunguska, Nedre tunguska och Steniga Tunguska. Detta lärde jag mig i folkskolan. Då slipper du motvind. Ett annat bra förslag är Suseån i Asige. Lycka till på er sista etapp och tack för trevlig samvaro i midsomrars. Hälsn ULML, Hbg.