28 July 2007

Norrlänskt monsunregn!!


Norrland är nog lite som Sveriges egna lilla USA, på så sätt att allting är större. Ta myggen som exempel, dom sägs vara fyrmotoriga och väga minst 2 kilo styck här uppe, hursomhellst. En annan sak som tydligen är stort och mycket här är regnet. Det står nu ganska klart för mig att det inte enbart är i skåne som regnet kan komma i floder.

Jag vaknade vid 0130 tiden av att det smattrade ordentligt i tältduken. Kände instingtivt med händerna på tältgolvet för att se om vatten läckt in, men allt var torrt. Däremot kände jag hur det plufsade till under golvet. Ungefär som att känna på en dåligt fylld vattensäng.

Jag började ana oråd men övervägde att somna om. Men en snabb titt utanför tältet fick det bli för att lättare bedömma läget.
Det visade sig att jag ofrivilligt fått en såndär exlusiv sjötomt. Tältet stod mitt i en jättepöl, och någonting måste göras.

Tältet tömdes. Allt placerades i vattensäkra påsas och togs ut ur tältet.
En väldrennerad grusplan fick bli ny tältplats, och flytten utfördes.

Starka vindar väntas imorgon och den nya tältplatsen är vindexponerad. Detta löstes enkelt genom att välta upp ett fikabord framför, som fungerar som vindskydd.

Allting måste ha sett väldigt komiskt ut och nu har jag lärt mig varför man ska se ut tältplats noga, inte ha massa småplock i tältet och att pannlampa är rätt smart att ha tillgänglig och inte längst ner i kajaken en bit från tältet.

Ett nyttigt regn såhär på kvällskvisten. Bild får komma imorgon. Godnatt

No comments: