27 July 2007

Norrbyskär-Karlsborg (Brännölandet) 37km


Idag stod det finbesök på agendan. Andrea, Mattias och Isak tittade förbi.

Nattens sovplats höll ute regn och insekter på bästa tänkbara vis. Jag sov som en prins, i en ultramjuk badenbadenstol. Och Peter nöjde sig med golvet i boden.

När vi stack ut våra väderbitna näsor genom dörrspringan möttes vi av en tjock dimma. GPS-väder konstaterade vi och packade därefter kajakerna.

Knappt 300 meter sikt sänkte tempot i början och vi trocklade oss fram på angivna kompassriktningar.


Tiden gick och efter 2 timmars paddling, och 10km avverkad sträcka, lättade dimman och solen tittade fram.
Vi passerade Umeå hamn vid 12 snåret och var förvånade över den svaga vinden. Sjörapporten hade sagt 6-10m/s sydligt, men det stämde som sagt inte.

Vi njöt vidare och hamnade såsmåningom på Brännölandet.
Jag for kvickt ur kajaken för att leta reda på ett apotek. Ingen kan ha tänkt på en paddlares arbetstider när apoteket bestämde sina sommaröppettider, för det var med knapp marginal som jag entrade apoteket i Holmsund. Jag tackar min tumme och bilen som gav mig lift hela vägen.

Efter appoteksbesöket kom Andrea, Mattias och Isak och hälsade på. Ett kärt återseende! Vi käkade pizza på kvällen och det blev avkoppling på hög nivå! Stort tack för påhälsningen.

Stark vind väntas imorgon..

3 comments:

Anonymous said...

Hej hej!
Nu närmar det sig ser vi! Rolf, Britt-Marie, Hedvig och Mikael hälsar från "ön" utanför Ramsan och önskar er lycka till på fortsatt färd! (vi följer er!)

Anonymous said...

Det är vi som ska tacka... Det var så himla mysigt att träffa dig igen. Hoppas på blåst imorgon så att vi får visa dig storstan:)Glöm inte myggmedlet ikväll.
Kramar Andrea och isac

Anonymous said...

Instämmer i vad föregående talare sagt =)
Höres!
//Mattias