22 July 2007

Härnösand-Barsta hamn 41km


Nya tälthaveri, vindr från alla håll och hemmalagad strömming. Vi är nu vid höga kusten.

Imorse hände det som inte fick hända. Tältpinnen gick av igen. Men som tur är var jag bättre förberädd denna gång och pinnen lagade jag med en ostmacka i munnen till frukost.

Vi blev lite sena ut från Härnösand, men det gjorde inget. Paddlingen genom den nyvakna stadskärnan bjöd på lite omväxling. Mycket att titta på.

Inte långt efter stan ändrades naturen häftigt. Det var tydligt att höga kusten började här, fjällen blir brantare och går nästan ända ner till vattnet. Mycket vackert.
Nu började vinden friska i och vi tog lunch på en liten ö som låg i lä.

Sista milen idag var njutning. Vinden i ryggen och solen som målade landskapet i färger som klär. Mycket vackert!

Barsta hamn fick bli dagens stopp. En perfekt tältplats, med utsikt över en lugn vik.

Vi fick låna utemöbler av ett vänligt par här intill, som även bjöd på hemmalagad strömming, gott!

Undrar om det är så att bäst före-datumet för min utrustning håller på att gå ut? Det känns som om allting går sönder nu. Nej riktigt så illa är det inte.

2 comments:

Anonymous said...

haha, jag läste fel. jag trodde först att du hade lagat tältpinnen med en ostmacka, o då tänkte jag hur i all världen gör man det? =P pappa har alltid sagt att höga kusten ska vara jättefint o nåt man måste se i livet, är det så? en annan fråga, hur har dialekten förändrats? förstår du vad dom säger däruppe? följer dig på kartan. hoppas din utrustning håller hela vägen:) kramar

Anonymous said...

Här kommer anonym igen. Min värld är så full av användarnamn och lösenord, så ytterligare av den varan kan bli för mycket av det goda. Men jag heter fortfarande Ulf och mår efter omständigheterna gott. Det är ju helt fantastiskt vad du har hunnit långt. Men det borde nu vara dags för en riktig schackningsperiod. 5000-meterslöparna brukar ha den på fjärde kilometern. Är man medveten om detta så går det alltid bra till slut. Det som jag tycker verkar tufft är att du nu har bara motbackar kvar. Jag har kollat detta på jordgloben. Och den har varit korrekt alltsedan medeltiden. Lycka till med resten av resan! Ulf och Monia